Drie belangrijke uitdagingen voor werkgevers in 2024
“War for talent”
Bedrijven hebben vaak moeite om vacatures op tijd in te vullen. Het vinden van het juiste profiel en talent kost veel tijd en geld. En daarnaast maakt de concurrentie in de arbeidsmarkt het essentieel om er met jouw bedrijf bij mogelijke kandidaten uit te springen.
Retentie
Lage retentiepercentages vormen een risico voor elk bedrijf. Zeker in de industrieën waar het juiste talent schaars is. Wanneer talent vertrekt, gaat er kennis verloren, en nieuwe mensen onboarden is duur. Daarnaast schrikt een lage retentiegraad ook kandidaten af.
Welzijn op het werk
In de wereld na de pandemie heeft welzijn op het werk nog meer aan belang gewonnen. Zo geven kandidaten en medewerkers terecht de voorkeur aan bedrijven waarbij welzijn een vast onderdeel van hun bedrijfs-DNA is geworden.
De waarde van neurodiversiteit en neuroinclusie op het werk
Aangezien één op de vijf mensen neurodivergent is – inclusief zij met ADHD, dyslexie, Tourette, of andere divergenties, en hoogsensitieve, introverte, autistische of hoogbegaafde personen – is het focussen op neuroinclusie (of “neuro-inclusiviteit”) belangrijk bij het aanpakken van deze uitdagingen.
- Veel neurodivergente mensen hebben specifieke vaardigheden en sterktes met betrekking tot innovatie, intrapreneurship, creativiteit, accuraatheid en het oplossen van complexe problemen. Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van inclusieve communicatie, of wanneer de aanwerfprocedures geen rekening houden met neurodiversiteit, kunnen neurodivergenten over het hoofd worden gezien en riskeert het bedrijf de beste kandidaten te mislopen.
- In werkomgevingen die de kracht van neurodiversiteit ten volle inzetten, kunnen neurodivergente mensen hun volle potentieel gebruiken, ontstaan betere verstandhoudingen en samenwerkingen, en stijgt het werkgeluk. Hierdoor ontstaat een positieve impact op het welzijn van de werknemers en de retentiecijfers van het bedrijf. Meer (neuro)diversiteit betekent ook meer innovatie, inclusievere producten en diensten, en betere klantervaringen en employer branding.
Bjièn helpt jouw bedrijf met bewustwording rond en begrip en acceptatie van neurodiversiteit op de werkvloer, evenals het implementeren van neuroinclusieve aanpakken en strategieën.