Waarom?
Neurodiversiteit wordt vaak over het hoofd gezien in de wereld van inclusieve marketing en communicatie. Het is belangrijk om te weten dat ongeveer 20 % van de wereldbevolking neurodivergent is - een grote doelgroep (mensen met diverse breinen zoals hoogsensitieve, introverte, autistische of hoogbegaafde personen, of zij met ADHD, dyslexie, of andere divergenties) die nog niet wordt aangesproken door de meeste bedrijven.
Zonder het zelf te beseffen maken we als bedrijf mogelijks gebruik van niet-neuroinclusieve communicatie en geven we onze neurodivergente klanten een onaangename ervaring. Sommige zaken, zoals te luide muziek of te fel licht, kunnen zelfs fysiek pijnlijk zijn voor neurodivergente klanten. Bovendien wil je niet dat 85 % van je potentiële verkoop verloren gaat door slechte klantenzorg en negatieve mond-aan-mondreclame, dus investeren in neuroinclusie is niet alleen de juiste keuze, maar ook een verstandige keuze.
Het vraagt slechts enkele kleine aanpassingen om aan de behoeften van neurodivergente klanten te voldoen en daarbij niemand te stigmatiseren of discrimineren. Hierdoor positioneer je jezelf als een inclusief en divers bedrijf en merk en bereik je jouw doelgroep op een verrassende manier, waardoor je eruitspringt ten opzichte van je concurrenten en een tevreden, loyaal en geëngageerd klantenbestand uitbouwt.
Wat en voor wie?
Onze workshop richt zich op het ontwikkelen van communicatie- en marketingstrategieën die ook toegankelijk zijn voor de neurodivergente gemeenschap. Hierbij gaat het er om neurodiversiteit en de noden van deze doelgroep daadwerkelijk te erkennen en waarderen, en te zorgen voor comfort en een aangename klantenervaring met een neuro-inclusieve strategie en aanpak.
Het doel van onze workshop is om bedrijven te helpen bij het doorbreken van hun eigen referentiekader en mogelijke stereotypen rond neurodiversiteit, waardoor ze in staat zijn om op een inclusieve manier te communiceren en te handelen ten opzichte van neurodivergente klanten.
De workshop is bedoeld voor bedrijfsleiders, verkopers, marketeers en communicatie-experts in bedrijven die willen inzetten op neuroinclusie.
Beschikbaar als een sessie van drie of zes uur, online of ter plaatse, in het Nederlands of Engels.
Wat je zal leren
- Creëer een meer toegankelijke en inclusieve marketing- en communicatiestrategie door ook rekening te houden met de behoeften van neurodivergente klanten. Ontwikkel vaardigheden en technieken om jouw communicatie naast inclusief ook neuroinclusief in te zetten. Bijvoorbeeld: door je marketingboodschap aan te passen, neuroinclusieve woorden en beelden te gebruiken en gericht te kiezen voor media die bij de neurodivergente doelgroep aansluiten.
- Overstijg je eigen referentiekader: probeer te begrijpen wat neurodivergente mensen belangrijk vinden. Zoek regelmatig feedback op je communicatie en marketing en kijk wat je nog kunt verbeteren op het gebied van neuroinclusie en -diversiteit.
- Vergroot je kennis en affiniteit met neuroinclusie en -diversiteit. Breek onbewuste stereotypen en vergroot het inzicht in neurodiversiteit om waardevolle en inclusieve communicatie en ervaringen te creëren voor neurodivergente klanten.
- Verbeter de klantenervaring. Maak een verschil door een klein aantal aanpassingen te doen die zowel neurodivergente klanten als iedereen ten goede komen en geen enkel stigma of discriminatie oproepen.
- Bereik de 20 % van de wereldbevolking die neurodivergent zijn en zorg dat zij zich gehoord en gewaardeerd voelen door jouw bedrijf en merk. Maak neurodivergente individuen deel uit van jouw loyale en geëngageerde klantenbestand door hen echt te waarderen en de behoeften te vervullen die andere bedrijven over het hoofd zien.
- Waardeer neurodiversiteit echt, niet alleen in marketing en communicatie maar ook van binnenuit het bedrijf. Bouw een divers team uit: zorg voor een team dat afgestemd is op neurodiversiteit, bijvoorbeeld door neurodivergente mensen aan te nemen of te zoeken naar medewerkers die affiniteit hebben met neurodiversiteit.
Begeleid door
Daphné De Troch leerde een veilige werkomgeving te creëren voor en leiding te geven aan een team van neurodivergente mensen, nadat ze de diagnose van ADHD en autisme had gekregen. Ze startte Bjièn samen met Dietrich om andere leiders en teams te helpen met het bewustworden van neurodiversiteit en hun werkplek neuroinclusief te maken.
Laten we samen werken aan een inclusieve toekomst waarin waardecreatie voor alle klanten centraal staat.