Waarom?
Het ontwikkelen van softwareapplicaties en IT-systemen is uitdagend werk. Development teams bevinden zich in een complexe omgeving die we een “socio-technisch systeem” noemen, waar de kwaliteit van de interacties tussen mensen onderling en tussen mensen en technologie cruciaal is voor succes.
Teams hebben vaak moeite met het managen van hun werk, het behouden van vertrouwen bij het management of klanten, of het hoog houden van de moraal en de psychologische veiligheid. Dit leidt tot frustratie bij het management, de collega’s en klanten, met als gevolg een verspilling van geld, tijd, motivatie en talent.
Daarbij komt dat naar schatting één op de vijf mensen neurodivergent is (inclusief zij met ADHD, dyslexie, Tourette, of andere divergenties, en hoogsensitieve, introverte, autistische of hoogbegaafde personen), ontstaan er communicatieverschillen en wordt het nog belangrijker om te focussen op psychologische veiligheid, het managen van werk en cognitieve belasting, en het faciliteren van zelforganisatie.
Wat en voor wie?
“Een hoogpresterend, neurodivers softwareteam worden” is een bordspel waarin spelers worden geconfronteerd met realistische scenario’s uit de dagelijkse realiteit van een ontwikkelteam van cloud-software. In hun toolbox: een uitgebreide reeks tools en technieken, gebaseerd op vijf eenvoudige principes die het leven van ontwikkelingsteams gemakkelijker maken. Kunnen zij de uitdagingen aan, rekening houdend met hun diverse en soms tegengestelde persoonlijkheden, noden en wensen?
In deze serious game leer je als softwareontwikkelaar, engineering manager, product owner/manager, ScrumMaster, en agile coach hoe vijf leidende principes neurodiverse softwareteams helpen bij het beheren van hun werk, het opbouwen van vertrouwen, het verbeteren van gelijkheid en inclusie, en het hoog houden van de moraal om uiteindelijk te floreren als een goed presterend team.
Gefaciliteerd tijdens een sessie van twee uur, online of ter plaatse, in het Nederlands of Engels. Het bordspel zelf is in het Engels. Aanpassingen (scenario’s afgestemd op jouw omgeving) zijn mogelijk. Er is ook een versie voor algemene teams.
Wat je zal leren
Bewustwording over neurodiversiteit op het werk
Leren wat neurodiversiteit betekent, welke stereotypen we onbewust hebben over autisme, ADHD, dyslexie, enz., en wat de uitdagingen en sterke punten zijn die verband houden met neurodiversiteit. Waarom zijn neurodiversiteit en neuro-inclusie zo waardevol voor het team en de organisatie?
Vijf principes voor ontwikkelteams
Introductie van vijf leidende principes die softwareontwikkelteams leren om op een hoger maar duurzaam niveau te presteren. Dit heeft een positieve impact op de retentiegraad en het welzijn van het team, terwijl ze sneller werkende en kwalitatieve IT-oplossingen kunnen opleveren.
Hoe het spel spelen + nabespreking
Gedurende ± 45 minuten wordt het spel, met hulp van de begeleiders, gespeeld in kleinere groepen van ongeveer vijf personen. Daarna bespreken de groepen hun ervaringen en houden ze een plenaire discussie.
Begeleid door
Dietrich Moerman groeide van expert in software engineering tot een consultant en trainer in neurodiversiteit. Hij leerde de kracht van psychologische veiligheid en het beperken van mentale belasting terwijl hij softwareontwikkelteams leidde, en ontdekte geleidelijk de waarde voor zijn eigen ADHD en autistisch brein. Tegenwoordig helpt hij leiders en HR-professionals om hun teams te laten floreren met neurodiversiteit.
Daphné De Troch leerde een veilige werkomgeving te creëren voor en leiding te geven aan een team van neurodivergente mensen, nadat ze de diagnose van ADHD en autisme had gekregen. Ze startte Bjièn samen met Dietrich om andere leiders en teams te helpen met het bewustworden van neurodiversiteit en hun werkplek neuroinclusief te maken.
Wat anderen zeggen
Heb je interesse in een sessie voor jouw neurodivers bedrijf, team of groep?