Als digitale studio bedenkt, ontwerpt, bouwt en onderhoudt EntityOne op maat gemaakte websites, webshops en webapplicaties. Dit alles realiseren ze dankzij het opensource-contentmanagementsysteem Drupal. Daarom zetten ze zich ook graag in voor de Drupal-community. De kwaliteit van hun Drupal-platformen en hun doelgerichte en transparante aanpak maakt dat ze duurzame relaties bouwen met hun klanten.
Begin 2022 versterkte EntityOne zich ook door deel te worden van de make it fly-groep. De ruggensteun via de brede digitale expertise van de groep zorgt ervoor dat klanten nog beter kunnen bediend worden en collega’s meer mogelijkheden hebben om door te groeien en kennis te delen.
Naast hun klanten staan ook hun medewerkers centraal; zo vinden ze het belangrijk dat de mensen gelukkig zijn. Onder meer zorgt het bedrijf voor een goede werksfeer en werkomgeving, een open communicatie en een goede werk-privéverhouding. In dat kader kwam EntityOne in contact met Bjièn.
We gaan het gesprek aan met Hannes Tack en Christoph Demon en belichten hoe we hen verder hebben bijgestaan.
Hannes Tack – Agency Director
Met ondertussen 15 jaar ervaring in de Drupal-wereld, eerst zelf als Drupal-developer, daarna als technical lead en operations manager, is Hannes nu Agency Director van EntityOne. Hij begeleidt zowel hun klanten als hun medewerkers om van elk project een digitaal succes te maken en probeert de verschillende processen voor iedereen zo vlot mogelijk te doen verlopen.
Christoph Demon – Drupal Developer
Christoph is een PHP/Drupal-developer bij EntityOne waar hij instaat voor het ontwikkelen van uiteenlopende projecten binnen een team van Drupal-developers.
De uitdagingen van een digitale studio vandaag
Het is in eerste instantie moeilijk om goed personeel te vinden. Hannes vult aan: “Wanneer we met CxO’s van andere Drupal-organisaties in België samenzitten, horen we vaak hetzelfde verhaal. Er is een zwaar tekort aan developers, zowel senior profielen als mensen met Drupal-expertise.” Mensen die een organisatie verlaten, kosten het bedrijf aanzienlijk, om niet te spreken over het verlies van kennis en de kost om nieuwe mensen te vinden, aan te werven en te onboarden.
EntityOne doet er alles aan om hun mensen te behouden en gelukkig te houden. Dit verzekert de continuïteit van hun werking en de tevredenheid van hun klanten. Zo willen ze onder andere – tijdens en na de coronapandemie – voorkomen dat hun mensen thuis in een sociaal isolement belanden.
Tijdens het uitwerken en bouwen van projecten merkt EntityOne – net als vele andere softwarebedrijven en agencies – evenwel een aantal bijkomende operationele hindernissen op. Het bedrijf wil hun mensen op een efficiënte manier gaan inzetten, waarbij zowel de klanten als het personeel tevreden zijn. Het beslissen over prioriteiten en het efficiënt omgaan met tijd is cruciaal en vormt af en toe een uitdaging.
Als bedrijf dat sterk inzet op de individuele sterktes en talenten van mensen, heeft EntityOne een aantal personeelsleden met ADHD en autisme in dienst. Zij zijn door hun creatief denken en gedrevenheid uitermate waardevol voor het bedrijf. Christoph, die een vermoeden van ADHD heeft: “Als er een nieuw project gestart wordt, kan ik daar met veel enthousiasme op springen. Ik haal er ook veel energie uit als ik me in een hyperfocus kan toeleggen op een bepaalde taak en die in een middag afgewerkt heb.”
Vandaag zet EntityOne in op een gezonde werk-privébalans, het opbouwen van psychologisch veilige teams, en de voordelen van duidelijke en consistente richtlijnen wat betreft vrijheden, thuiswerk, communicatie, conflictbemiddeling, en zo meer. Hannes: “We willen binnen EntityOne ook de materie van neurodiversiteit in de IT-wereld bespreekbaar maken, en het signaal geven aan onze mensen dat ze met hun uitdagingen bij ons welkom zijn en ondersteuning kunnen krijgen.”
Hoe Bjièn het verschil maakte
Met EntityOne’s reeds bestaande focus op welzijn en het ondersteunen van hun mensen, willen ze de werknemers een hart onder de riem steken. Zo wil Hannes aantonen dat het softwareontwikkelteam niet alleen staat met hun uitdagingen, en wil hij hen inspireren en ondersteunen met herkenbare verhalen en tips van anderen. Bjièn kwam uiteindelijk in het vizier door een artikel in de krant ‘Het Laatste Nieuws’ over een event rond neurodiversiteit in Gent (Breaking the Silos, waar Bjièn medeorganisator van is).
Dietrich’s affiniteit met de werkomgevingen van softwareontwikkelaars gaf de doorslag om de samenwerking aan te gaan. Zijn keynote “ADHDeveloper – Gedijen als een neurodivergente software-ontwikkelaar” belicht de uitdagingen van een softwareontwikkelaar met ADHD, een verhaal dat voor EntityOne herkenbaar was en de ideale gelegenheid vormde om de sterktes en uitdagingen van neurodiversiteit te erkennen en verder bespreekbaar te maken.
In “ADHDeveloper” vertelt Dietrich zijn persoonlijk verhaal en belicht hij onder meer het belang van psychologische veiligheid, het stellen van prioriteiten en het vermijden van een te hoge mentale inspanning. Hij toont ook zijn persoonlijke aanpak en systeem voor het opbouwen en behouden van focus, en het behalen van (persoonlijke) doelen.
Hannes: “De keynote werd positief onthaald; er was veel herkenning, niet alleen bij de neurodivergente medewerkers maar bij het hele team. Hoewel het onderwerp relatief zwaar is, werd de presentatie op een vlotte en humoristische manier gebracht waardoor het makkelijker te verwerken is.”
Een blijvende, positieve impact
Door Bjièn uit te nodigen om te spreken over neurodiversiteit en ADHD, gaf EntityOne aan de werknemers een duidelijk signaal dat neurodiversiteit erkend en gewaardeerd wordt. Hier bovenop schenken ze sindsdien hun mensen nog meer het mandaat om hun ideale werkomgeving te ontwikkelen, waardoor de individuele sterktes van het team nog meer ingezet kunnen worden. Op de lange termijn creëert dit een positieve impact op het welzijn van de werknemers en de retentiecijfers van het bedrijf.
De medewerkers gingen met de materie dan ook persoonlijk aan de slag, onder andere op vlak van interne communicatie. Zo vertelt Hannes: “Naast het creëren van de nodige bewustwording, zijn we in onze interne communicatie ook concreter geworden. Bijvoorbeeld bij iedere e-mail weet iedereen sindsdien heel duidelijk wat de bedoeling en context is en wat er wordt verwacht. Het gebeurde vroeger wel eens dat er een vage e-mail verzonden werd met wat actiepunten die duidelijk waren voor mij maar niet voor de ontvanger.”
Na afloop van de presentatie en in de periode nadien werd er nog met de medewerkers opgevolgd, en deelden we waardevolle informatie en tips over neurodiversiteit, diagnostiek en time management. Christoph: “Ik was onder de indruk van het personal agility-bord dat Dietrich deelde. Daar moet ik zeker eens mee aan de slag gaan – mijn todo’s bestaan nu uit verschillende schriftjes en lijstjes die her en der verspreid zijn.”
Bedankt aan Hannes en Christoph voor het open gesprek!
Wil je net als EntityOne focussen op de retentie en het welzijn van je team? Wil je neurodiversiteit binnen je bedrijf bespreekbaar maken, en ontdekken hoe je softwareteam efficiënter kan samenwerken?