In de hedendaagse samenleving duiken de termen neurodivergent en neurodivers steeds vaker op, wat een positieve ontwikkeling is. Toch worden deze termen vaak verkeerd gebruikt, wat tot verwarring kan leiden. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de exacte betekenis van deze begrippen.
Neurodivergent
Een persoon die neurodivergent is, denkt, communiceert en interageert met de wereld op een manier die aanzienlijk verschilt van de dominante norm die door de maatschappij wordt gehanteerd.
Deze term omvat niet alleen mensen met diagnose suit de DSM-5. Ook iedereen met een aangeboren, verworven of ontwikkelde neurodivergentie.
Hieronder behoren (niet-limitatieve lijst): autisme, ADHD, dyslexie, dyscalculie, dyspraxia of DCD, dysgrafie of agrafie, OCS (dwangstoornis), PTSS, burn-out, epilepsie, depressie, hoogsensitiviteit of HSP, introversie, zintuigelijke verwerking, schizofrenie, bipolariteit, Tourette, syndrom van Down, hoogbegaafdheid, misofonie, synesthesie, …
Volgens onderzoek1 is naar schatting is 15-20% van de wereldbevolking neurodivergent, wat hen een neurominderheid maakt (dit is zonder in acht name van neurodivergenties zoals hoogsensitiviteit en introversies).
Neurodivergentie verwijst naar de groep van verschillende neurotypes die vallen onder de paraplu van neurodivergent.
Een neurotype is de specifieke manier waarop een brein functioneert en informatie verwerkt. Dit omvat de unieke patronen van denken, voelen en gedrag die een individu kenmerken. Elke persoon heeft een eigen neurotype, wat bijdraagt aan de diversiteit binnen de menselijke ervaring.
Neurodivers
Neurodivers daarentegen, verwijst naar een groep mensen met verschillende neurotypes. Dit is een heterogene groep waarin leden op diverse manieren denken, communiceren en interageren met de wereld. Deze diversiteit leidt tot verschillende perspectieven, het uitdagen van de status quo en innovatie.
Neurodiversiteit verwijst naar iedereen en omvat alle mogelijke manieren van denken, communiceren en interageren met de wereld.
Bestaat er ook iets als neurotypisch?
Neurotypisch is een term die wordt gebruikt om mensen te beschrijven die een neurotype hebben dat valt binnen de normen die door de maatschappij als standaard worden beschouwd.
Neurotypische individuen denken, communiceren en gedragen zich op manieren die als typisch en sociaal aanvaard worden gezien door de maatschappij en vormen de meerderheid van de bevolking. Het belangrijk te erkennen dat neurotypisch zijn slechts één manier van zijn is binnen het brede spectrum van menselijke diversiteit.
Het belang van de juiste terminologie
Het correct begrijpen en gebruiken van deze termen is cruciaal voor het bevorderen van inclusie en begrip in de samenleving. Door de unieke eigenschappen en capaciteiten van neurodivergente individuen te erkennen en te waarderen, kunnen we een omgeving creëren waarin iedereen de kans krijgt om zichzelf te zijn en hun volledige potentieel te bereiken.
In een maatschappij en op de werkvloer die steeds diversers wordt, is het essentieel om aandacht te hebben voor de variëteit aan neurotypes die bestaan. Dit draagt niet alleen bij aan een inclusievere maatschappij en werkvloer, maar bevordert ook creativiteit en innovatie doordat verschillende perspectieven worden samengebracht. Lees ons ander blogartikel over de meerwaarde en strategische voordelen van neurodiversiteit op het werk voor bedrijven.
Conclusie
Het is belangrijk om te erkennen dat neurodivergent en neurodivers niet hetzelfde betekenen. Neurodivergent verwijst naar individuen die op een andere manier denken en functioneren, terwijl neurodivers een bredere term is die de diversiteit van alle neurotypes in de samenleving beschrijft. Door deze termen juist te gebruiken, kunnen we bijdragen aan een beter begrip en meer inclusie in onze samenleving en op de werkvloer.
Op zoek naar nog meer informatie over neurodiversiteit op de werkvloer?
Bekijk dan zeker onze andere blogartikels en/of lees ons gratis e-boek.
Neurodiversity at work: a biopsychosocial model and the impact on working adults (Nancy Doyle) ↩︎
Daphné leerde een veilige werkomgeving te creëren voor en leiding te geven aan een team van neurodivergente mensen, nadat ze de diagnose van ADHD en autisme had gekregen. Ze startte Bjièn samen met Dietrich om andere leiders en teams te helpen met het bewustworden van neurodiversiteit en hun werkplek neuroinclusief te maken. — Meer over Daphné