In een steeds diverser wordende arbeidsmarkt wint het concept van neurodiversiteit aan belang. Medewerkers met neurodivergente neurotypes, zoals ADHD, autisme, dyslexie, enz. hebben vaak zogenaamde ‘spiky’ profielen: ze blinken uit in specifieke vaardigheden terwijl ze in andere gebieden meer uitdagingen ervaren. Bedrijven die inzetten op deze specifieke vaardigheden zijn dan ook de winnaars van morgen.
Wat zijn spiky profielen?
Neurodivergente individuen tonen vaak aanzienlijke pieken in bepaalde vaardigheden zoals patroonherkenning, creatief denken, of strategische analyse. Tegelijk kunnen zij uitdagingen ondervinden met aspecten zoals timemanagement, werkgeheugen, of routinetaken. Het is de ongelijke verdeling van deze vaardigheden die hun profielen ‘spiky’, of piekerig, maakt. Bron: Neurodiversity at work: a biopsychosocial model and the impact on working adults door Nancy Doyle.
De uniekheid van spiky profielen
Elk neurodivergent individu heeft een uniek profiel. Dit betekent dat de aanname dat alle mensen met bijvoorbeeld autisme dezelfde vaardigheden of uitdagingen hebben, een vooroordeel is en ook niet correct. Het is cruciaal om te ontdekken wat elke persoon uniek maakt en hoe deze unieke vaardigheden een meerwaarde kunnen zijn voor je team of bedrijf (cultural add).
De voordelen van het benutten van spiky profielen
Het inzetten op de sterke punten van neurodivergente medewerkers kan leiden tot innovatie, verhoogde productiviteit en tevredenheid bij (neurodivergente) medewerkers en klanten. Door hun unieke perspectieven en vaardigheden te benutten, kunnen bedrijven niet alleen hun werkprocessen verbeteren, maar ook een rijkere bedrijfscultuur creëren. [link naar artikels]
Strength-based management: focus op sterktes
Strength-based management benadrukt het belang van het herkennen en inzetten van de unieke talenten van elke medewerker. Het is niet realistisch en productief om te verwachten dat neurodivergente medewerkers hun uitdagingen overwinnen om te functioneren zoals neurotypische collega’s. Hetzelfde geldt omgekeerd - de neurotypische medewerkers zullen gedemotiveerd raken als je van hen verwacht dat ze ook uitblinken in dezelfde vaardigheden als hun neurodivergente collega’s. In plaats daarvan moeten je als werkgever of leidinggevende erkennen dat ieders vaardigheden verschillend zijn en dat deze verschillen het team als geheel kunnen versterken.
Daarom identificeer de unieke sterktes en talenten van elke medewerker. Geef hen de mogelijkheden om daarin verder te specialiseren en/of om deze vaardigheden optimaal te benutten op de werkvloer. Dit kan betekenen dat je taken toewijst of opleidingen toestaat die goed aansluiten bij hun capaciteiten of het aanpassen van rollen om hen in staat te stellen echt te excelleren. Zodat ze hun volle potentieel kunnen inzetten in hun job. En geef hen regelmatige, consistente en constructieve feedback zodat ze zich verder kunnen ontwikkelen in hun unieke vaardigheden.
Strength-based cross-functionele teams
Door een team samen te stellen waarbij de leden elkaar aanvullen, creëer je een omgeving waarin elk teamlid kan uitblinken in hun sterke punten. Dit leidt tot een hogere mate van tevredenheid, veerkracht en productiviteit binnen het team. Het is essentieel om ook te zorgen dat het goed zit op vlak van psychologische veiligheid binnen het team en het bedrijf. [link naar het artikel]
Conclusie
De inzet op de unieke sterktes van neurodivergente medewerkers vormt niet alleen een ethische keuze, maar is ook een strategische zet die de innovatie, productiviteit en tevredenheid binnen een bedrijf kan verhogen. Met deze benadering kunnen organisaties niet alleen een krachtiger en meer divers personeelsbestand bouwen, maar ook een inclusieve cultuur die de unieke bijdragen van ieder individu viert.
Ga dus vandaag nog aan de slag met de sterktes van jouw neurodivers team. Op zoek naar begeleiding hierrond? Aarzel dan niet om naar ons uit te reiken.
Daphné leerde een veilige werkomgeving te creëren voor en leiding te geven aan een team van neurodivergente mensen, nadat ze de diagnose van ADHD en autisme had gekregen. Ze startte Bjièn samen met Dietrich om andere leiders en teams te helpen met het bewustworden van neurodiversiteit en hun werkplek neuroinclusief te maken. — Meer over Daphné