We hadden het eerder al over autisme op de werkvloer in het kader van de dag van autisme. De eerste week van oktober 2023 stond in het teken van dyslexie. En net zoals bij autisme zijn dyslectische collega’s een enorme meerwaarde binnen het team en de organisatie dankzij hun talenten en nieuwe perspectieven die ze bijdragen. Deze talenten worden vaak overschaduwd door een overfocus op de uitdagingen van of vooroordelen over mensen met dyslexie op de werkvloer, zoals dat ze lui of dom zijn. Lees verder om meer te ontdekken over dit neurotype en hun positieve impact op de werkvloer.
Wat is dyslexie?
Dyslexie slaat feitelijk op een andere denkstijl of een andere manier om de wereld waar te nemen en ermee om te gaan. Mensen met dyslexie verwerken taal op een andere manier dan wat vaak wordt gezien als de standaard, en dan vooral op gebied van lezen en schrijven. Net als bij andere neurodivergenties heeft iedere dyslecticus unieke uitdagingen en sterktes op de werkvloer.
Welke sterktes zien we vaak op de werkvloer bij dyslectische collega’s?
- Ze zijn vaak visuele of auditieve denkers, en blinken soms ook uit in 3D-denken, waardoor ze een overvloed aan of complexe of abstracte informatie kunnen omzetten en overbrengen in duidelijke, concrete en aantrekkelijke boodschappen, designs of formaten zoals video, infographics, tekeningen, grafieken, … Ze zien ook vaak onderliggende verbanden of patronen die ze makkelijk kunnen vertalen naar iets visueels om het begrijpbaarder te maken voor iedereen.
- Dyslectici zijn vaak creatief en goed in het oplossen van problemen of out-of-the-box denken. Deze sterkte leidt ertoe dat ze voor de dag komen met innovaties, nieuwe visies of perspectieven, onconventionele ideeën waardoor het bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie, … In IT-omgevingen blinken ze bijvoorbeeld vaak uit in het toegankelijk maken van het webdesign en verbeteren van de gebruikservaring voor iedereen. Binnen marketing kan het gaan om campagnes die de aandacht trekken en zeer effectief zijn of een merkverhaal dat aanslaat bij de doelgroep.
- Medewerkers met dyslexie hebben vaak sterke interpersoonlijke vaardigheden en kunnen zich zeer goed inleven in anderen (empathie en hoog EQ). Ze dragen daardoor vaak positief bij aan de teamsfeer en -dynamiek. Ook blinken ze vaak uit in rollen waarin deze vaardigheden vereist zijn, denk maar aan leidinggevende, adviserende of verzorgende functies.
- Ze hebben een zeer sterk langetermijngeheugen op vlak van visuele info en ervaringen. Dat komt handig van pas als gedetailleerde informatie nodig is uit een vorige situatie om een geïnformeerde beslissing te nemen.
- Vaak beschikken ze ook over vasthoudendheid, veerkracht en doorzettingsvermogen. Zij zijn dus de medewerkers die zullen doorzetten bij een project of taak ondanks een aantal obstakels of tegenslagen die zich voordoen op hun pad. Hierbij zullen ze vaak de eerste stappen zetten of adviezen verlenen richting een verandering met een positieve impact.
Tegen welke uitdagingen botsen zij vandaag op de werkvloer?
- Tijdsbeheer en -besef kan voor sommigen een uitdaging zijn. Waardoor het handig kan zijn om een buddy of bondgenoot te hebben die helpt bij het bijhouden van opdrachten, planningen en deadlines.
- Werknemers met dyslexie kunnen soms uitdagingen ondervinden met hun kortetermijngeheugen. Dit kan leiden tot angst iets over het hoofd te hebben gezien (faalangst). Daarom stuur hen visuele of auditieve reminders voor eerder gegeven instructies.
- Sommige dyslectische medewerkers ondervinden moeite met het decoderen van woorden, spellen en ordenen van hun gedachten op papier. Dit leidt soms tot frustratie en een minderwaardigheidsgevoel.
- Door vooroordelen bij sollicitatieprocedures doen veel dyslectici werk dat onder hun intelligentieniveau ligt. Na aanwerving kunnen hun onderschatte talenten leiden tot conflicten met hun leidinggevenden, omdat ze meer doen of het op een andere manier aanpakken dan wat van hen verwacht wordt.
- Dyslectische medewerkers krijgen soms ook de bemerking in evaluaties dat ze niet genoeg hun best doen of te onnauwkeurig zijn. Wat zeer demotiverend en frustrerend kan zijn.
- Sommige dyslectici vinden het lastig wanneer zij de oplossing al helemaal voor zich zien en dit toch nog moeten in detail uitleggen aan hun collega’s om hen te overtuigen. Dit kost veel energie en kan voor frustratie zorgen bij de dyslectische collega.
Hoe kan jij als collega of leidinggevende hen het beste ondersteunen op de werkvloer?
- Zorg ervoor dat de werkomgeving psychologisch veilig is.
- Handhaaf een nultolerantiebeleid tegenover vooroordelen, (indirecte) discriminatie en niet-inclusief taalgebruik.
- Als leidinggevende, zet het goede voorbeeld: praat open over neurodiversiteit en dyslexie.
- Voorzie het team en de organisatie van literatuur en trainingen over neurodiversiteit zodat iedereen een beter begrip heeft van het onderwerp.
- Zorg ervoor dat de managers en het team de juiste begeleiding krijgen op vlak van neurodiversiteit op het werk.
- Communiceer duidelijk, open en transparant. Laat miscommunicatie en fricties niet hun eigen leven leiden, maar pak ze direct aan met het team.
- Erken de sterktes van de medewerker met dyslexie en maak er gebruik van.
- Geef de dyslectische medewerker de flexibiliteit en ruimte om hun werk te organiseren zoals zij zelf willen of nodig achten en ook om hun talenten ten volle te kunnen benutten.
- Voorzie redelijke aanpassingen die individuele uitdagingen verminderen of systemische barrières wegwerken, zoals text-to-speech software, spellingcorrectiesoftware, digitale recorder, anti-glare screen filter, job crafting, …
- Voorzie een soort van buddy die de werknemer met dyslexie helpt met hun uitdagingen zoals documenten nalezen, …
- Zorg ervoor dat informatie zowel geschreven als in visuals, video of audio ter beschikking wordt gesteld.
- Hanteer een individuele aanpak, want elke werknemer met dyslexie is uniek en heeft unieke talenten en uitdagingen.
Hoe zorg je ervoor dat sollicitanten met dyslexie niet uit de boot vallen?
Eerst en vooral zorg dat de vacatures ook voor hen toegankelijk zijn. Dit kan door de vacature ook in video of audio aan te bieden, door hen toe te laten om te solliciteren met een videoboodschap in plaats van geschreven tekst. En ook door rekening te houden met contrast en lettertype, en te zorgen dat de informatie vlot leesbaar is voor text-to-speech software.
Voorzie een aangepast en eerlijk aanwervingsproces, zodat ze al niet van het eerste gesprek uit de boot vallen. Vraag ook steeds naar hun specifieke noden/wensen. Wees flexibel om het aanwervingsproces aan te passen, zoals extra tijd of aangepaste selectietests of voorzien van ondersteunende tools.
Conclusie
Kortom, dyslectische medewerkers zijn een waardevolle aanwinst voor elk team en organisatie. Door de juiste begeleiding, ondersteuning en begrip te bieden, kunnen zij hun potentieel volledig benutten en zichzelf zijn op het werk.
De opgesomde aanpassingen komen feitelijk iedereen op de werkvloer ten goede en bevorderen de samenwerking, teamdynamiek en productiviteit. Wat leidt tot een verhoogd rendement voor het bedrijf.
Laat ons dus samen bijdragen aan een neuro-inclusieve werkomgeving.
Daphné leerde een veilige werkomgeving te creëren voor en leiding te geven aan een team van neurodivergente mensen, nadat ze de diagnose van ADHD en autisme had gekregen. Ze startte Bjièn samen met Dietrich om andere leiders en teams te helpen met het bewustworden van neurodiversiteit en hun werkplek neuroinclusief te maken. — Meer over Daphné